Od drugiej połowy XII wieku średniowieczna sztuka nabierała nowego charakteru. Rozwinęło się społeczeństwo feudalne, zakładano nowe miasta (we Francji: „Villas neuves”), a także rozwinęło się rzemiosło. W wieku XIII światopogląd religijny epoki przeszedł wstrząs (nauki sekt). Myśliciele głosili poglądy sprzeczne z nauką Kościoła („człowiek niezależnie od duszpasterskiej działalności duchowieństwa, na podstawie osobistego przeżycia może nawiązać bezpośredni kontakt z Bogiem”), ale też w pojęciach ogólnych widzieli jedynie wytwór ludzkiej wyobraźni. Te poglądy przyczyniły się do wzrostu świadomości człowieka – zachęta uczonych do studiowania przyrody, oparcie na doświadczeniu.
W sztuce poglądy te znajdowały odzwierciedlenie w budowie katedr. My jednak szerzej opiszemy malarstwo tej epoki – tu: malarstwo tablicowe.
Malarstwo tablicowe odnosi się do sztuki średniowiecza, największą popularność osiągnęło ono w XII wieku. Ta technika była prosta: na drewnianą deskę nakładano papier kredowy – nadający obrazowi gładkości, farby robiono na bazie żółtek.
Powstały w latach 1140-50 obraz "Opłakiwanie z Chomranic", jest jednym z eksponatów Muzeum Diecezjalnego w Tarnowie. Przedstawienie zmęczonego i wychudzonego ciała Chrystusa, ukazał bezsilność ludzką, kruchość i marność ludzkiego. Postacie zgromadzone wokół odziane. Osoby, które przyszły zabrać ciało Jezusa mają na sobie piękne szaty, bogato zdobione w przeciwieństwie do wiernych, odzianych w niezwykle skromne stroje. Scena, uchwycona przez malarza, przedstawia zawinięcie w płótno ciała Chrystusowego, wskazując na to, co jest najważniejszym elementem owej kompozycji- braterska pomoc naszym bliźnim, ulżenie im w cierpieniu i rezygnacja z własnego zysku stanowi istotę i najgłębszy sens wiary. Przedstawienie łotrów, umierających obok Jezusa przestawiono w interesujący sposób. Ich ciała ukazane zostały w sposób dynamiczny, pragną żyć, pragną uwolni się z więzów boleści i cierpienia.
Taddeo Gaddi – Imago pietatis – obraz ukazuje Jezusa po zdjęciu z krzyża. Widzimy ślady krwi po wbitych gwoździach na dłoniach i rany na piersi. Na Jego twarzy widać ból, cierpienie, smutek – ogólny ciężar losu, jaki Go dotknął.
Vlad III Dracula nabijający swoje ofiary na pale – z tym obrazem wiąże się legenda. Gdy Vlad został pozbawiony przez brata tronu musiał uciec z kraju; w rodzinnym Siedmiogórogrodzie zaczęto mówić o jego okrucieństwie (gotowanie ciał ludzi żywcem, wbijanie na pal matek i przybijanie do ich piersi niemowląt). Motyw wbijania ciał na pal widać na tym obrazie, ale też widzimy kata ćwiartującego ludzi.
piątek, 28 listopada 2008
Sztuka gotycka w średniowieczu
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
4 komentarze:
Świetne treści ale uważa, że bardziej czytelniejszy byłby, gdyby jego treści były polinkowane. Każdy utwór literacki, zdjęcia przedłużają stronę tak bardzo, że treści które mogą być ważne będą ciężkie do odnalezienia. I warto by było stworzyć posta z linkami który będzie przekierowywał do danych.
Szukałem czegoś do czego mógłbym się przyczepić i....i szukałem na darmo...dobra robota, pozdrawiam
Dobry tekst! Dłuższy czas szukałem pewnej informacji i znalazłem ją tutaj. Pozdrawiam
Prześlij komentarz